افتخار آفرینان

دکتر محمود حسابی

پدرش (سید عباس معزالسلطنه) و مادرش (گوهرشاد حسابی) هر دو اهل تفرش بودند. او چهار سال اول دوران کودکی‌اش را در تهران سپری نمود. سپس به همراه والدین و برادرش عازم شامات شد. در هفت سالگی تحصیلات ابتدایی خود را در بیروت با تنگدستی و مرارتهای دوری از میهن، در مدرسه کشیش‌های فرانسوی آغاز کرد. در همان زمان تعلیمات مذهبی و ادبیات فارسی را نزد مادرش فرا می‌گرفت. او قرآن و دیوان حافظ را از حفظ می‌دانست. او همچنین بر کتب بوستان، گلستان سعدی، شاهنامه فردوسی، مثنوی مولوی و منشات قائم مقام فراهانی اشراف کامل داشت. محمود حسابی در ۱۲ شهریور سال ۱۳۷۱ هجری شمسی در بیمارستان دانشگاه ژنو درگذشت. آرامگاه (خانوادگی) وی در شهر تفرش قرار دارد.

ادامه نوشته

دعا

 

"هزاران نفر برای باریدن باران دعا می‌کنند غافل از آنکه خداوند با

کودکی است که چکمه‌هایش سوراخ است." 

افتخار آفرینان ایران

دکتر آذر اندامی

  دکتر آذر اندامی از پژوهشگران انستیتو پاستور ایران بود. بخاطر خدمات علمی‌ او یکی از حفره‌های برخوردی روی سیاره ناهید، به نام ایشان «اندامی» نامگذاری شده است.

شادروان آذر اندامی در سال 1305 در محله ساغریسازان رشت متولد شد. او فرزند چهارم و تنها دختر خانواده بود . مقطع ابتدایی را در دبستان بانوان رشت با یک سال جهش تحصیلی به پایان برد . بعد از اخذ مدرک پایان سال نهم تحصیلات عمومی از دبیرستان فروغ رشت، پدرش با اینکه فردی روشنفکر بود از ادامه تحصیل او ممانعت کرد و وی را به دانشسرای رشت فرستاد . در سال 1324 از دانشسرا فارغ التحصیل شد. و در سال 1325 به استخدام آموزش و پرورش درآمد. درسال 1329 و در حین کار دیپلم طبیعی را اخذ کرد. در سال 1331 با شرکت در کنکور دانشگاه تهران در رشته پزشکی این دانشگاه پذیرفته شد. در سال 1337 موفق به دریافت گواهینامه دکترای پزشکی گردید و بلافاصله به گذراندن دوره تخصصی زنان و زایمان مشغول شد .پس از پایان دوره تخصصی به وزارت بهداشت آن زمان منتقل شد و در نهایت به کار در انستیتو پاستور پرداخت.در سالهایی که وبا در ایران و کشورهای منطقه کشتار بی رحمانه خود را شروع کرده بود او با تهیه واکسن مرغوب به مبارزه با این بیماری پرداخت و علاوه بر تأمین نیاز کشور این واکسن را به کشورهای همسایه هم ارسال کرد .او پس از مدتی با استفاده از بورس تحصیلی انستیتو به پاریس رفت و در سال 1346 موفق به اخذ گواهینامه باکتریولوژی گردید.در سال 1353 موفق به دریافت دانشنامه تخصصی علوم آزمایشگاهی بالینی شد. او تا سال 1357 بازنشسته شد.چندین بار به کشورهای فرانسه و بلژیک سفر کرد و حاصل این سفرها مقالات علمی بود که در مجلات معتبر به چاپ رسید.پس از بازنشستگی چون خانه نشینی را نمی پسندید به بیمارستان باهر رفت و ریاست آزمایشگاه تشخیص طبی آنجا را بر عهده گرفت . جایی که او را حتی ریاست فعلی بیمارستان (1377) هم به یاد نمی آورد .پس از مدتی در مطب همسرش (دکتر خلعتبری) در خیابان حسام السلطنه در جنوب شهر به کار مداوای بیماریهای زنان و زایمان مشغول شد. در همین سالها بود که کمکم بیماری در وجود او رخنه کرد و به تومور مغزی مبتلا شد .البته او سعی می کرد دیگران زیاد به این مسئله توجه نکنند ولی وضعیت تا آنجا ادامه یافت که یک روز در مطب در حین معاینه یک بیمار ، تعادل خود را از دست داد و بر روی او سقوط کرد .این انسانه فرهیخته و سختکوش در 28 مرداد سال 1363 به علت آمبولی ریه که از عواقب بیماری سختش بود به دیار فانی شتافت.

ماهواره اکتشافی ماژلان در سال 1990 نقشه برداری سطح کروه ونوس را آغاز و 84% از سطح سیاره را بررسی کرد. در سال 1992، موسسهi.A.u (international Astronomical Union که از سال 1919 تا کنون در نامگذاری سیاره ها پیشگام بوده است ، مسئولیت نامگذاری نقاط موجود بر سطح سیاره ونوس را به عهده گرفت . از آنجاکه سیاره ونوس (زهره،ناهید) در اساطیر موجودیتی مونث دارد ، شایسته دیدند که نام زنان مشهور جهان را در نامگذاری این نقاط به کار برند . شاخص معروفیت دانشمند یا هنرمند بودن ، صاحب مقام بودن یا داشتن تألیفات و تصنیفات نبود ، بلکه خدمت به بشریت بود . متعاقب آگهی در رسانه های همگانی و مجلات علمی جهان در سال 1992 نام های بسیاری از سراسر جهان به شورای نامگذاری سطح کره ونوس مستقر در مرکز جهانی نجوم ارسال شد. با وجود تبلیغات گسترده ، آذر اندامی تنها زن ایرانی بود که نامش به این شورا فرستاده شد و بانی اصلی این عمل دخترش بود. بدین ترتیب حفره ای به قطر 30 کیلومتر در طول جغرافیای 26 درجه و 55 دقیقه و عرض جغرافیایی 17 درجه و 45 دقیقه با قله ای مرکزی در جنوب سیاره زهره به نام اندامی نامگذاری شد

بر گرفته از «روزنامه رن»،شماره 11 ، 28 مرداد 1377

نامه آبراهام لینکلن  به آموزگار پسرش

 

به پسرم درس بدهيد :او بايد بداند كه همه مردم عادل و همه آن ها صادق نيستند ، اما به پسرم بياموزيد كه به ازاي هر شياد ، انسان صديقي هم وجود دارد . به او بگوييد ، به ازاي هر سياستمدار خودخواه ، رهبر جوانمردي هم يافت مي شود . به او بياموزيد ، كه در ازاي هر دشمن ، دوستي هم هست . مي دانم كه وقت مي گيرد ، اما به او بياموزيد اگر با كار و زحمت خويش ، يك دلار كاسبي كند بهتر از آن است كه جايي روي زمين پنج دلار بيابد . به او بياموزيد كه از باختن پند بگيرد . از پيروز شدن لذت ببرد . او را از غبطه خوردن بر حذر داريد . به او نقش و تاثير مهم خنديدن را يادآور شويد
اگر مي توانيد ، به او نقش موثر كتاب در زندگي را آموزش دهيد . به او بگوييد تعمق كند ، به پرندگان در حال پرواز در دل آسمان دقيق شود . به گل هاي درون باغچه و زنبورها كه در هوا پرواز مي كنند ، دقيق شود
به پسرم بياموزيد كه در مدرسه بهتر اين است كه مردود شود اما با تقلب به قبولي نرسد . به پسرم ياد بدهيد با ملايم ها ، ملايم و با گردن كش ها ، گردن كش باشد . به او بگوييد به عقايدش ايمان داشته باشد حتي اگر همه بر خلاف او حرف بزنند
به پسرم ياد بدهيد كه همه حرف ها را بشنود و سخني را كه به نظرش درست مي رسد انتخاب كند
ارزش هاي زندگي را به پسرم آموزش دهيد . اگر مي توانيد به پسرم ياد بدهيد كه در اوج اندوه تبسم كند . به او بياموزيد كه از اشك ريختن خجالت نكشد
به او بياموزيد كه مي تواند براي فكر و شعورش مبلغي تعيين كند ، اما قيمت گذاري براي دل بي معناست
به او بگوييد كه تسليم هياهو نشود و اگر خود را بر حق مي داند پاي سخنش بايستد و با تمام قوا بجنگد
در كار تدريس به پسرم ملايمت به خرج دهيد ٬ اما از او يك نازپرورده نسازيد . بگذاريد كه او شجاع باشد ، به او بياموزيد كه به مردم اعتقاد داشته باشد توقع زيادي است اما ببينيد كه چه مي توانيد بكنيد ، پسرم كودك كم سال   بسيارخوبي است .

کلاس درس

از سه تا درس امروز، فقط یکی از معلم ها آمده بود. به همین خاطر خیلی به ماخوش گذشت، کلی بازی کردیم، خندیدیم و توی حیاط مدرسه دنبال هم دویدیم.

ادامه نوشته

چگونه دانش آموز خلاق مي شود (2)

 اميد به آينده و ايمان و اعتقاد به آنچه پس از تلاش مستمر نصيب فراگير خواهد شد بايد در دوره‌هاي آموزش خلاقيت مورد تاكيد قرار گيرد تا انگيزه بيشتري براي فراگيرنده بوجود آيد.
ـ تجسم وضع آينده و مقايسه آن با وضعيت فعلي كمك در يافتن راه حل‌هاي بديع خواهد كرد.
ـ خود معلمان، هم در پرورش خلاقيت بسيار موثر هستند. نقش معلم در شناخت و هدايت استعدادها و باور كردن خلاقيت‌ها و نوآوري‌ها بسيار تعيين كننده است، مربيان تا حدي مي‌توانند مهارت‌هاي خلاقيت، مانند روش‌هاي تفكر درباره مسائل و قوانين علمي براي تدبير راه‌هاي جديد نگرش به مسائل را هم آموزش دهند. چنين مهارت‌هايي را مي‌توان مستقيماً آموزش داد. اما بهترين روش انتقال از طريق نمونه بودن خود مربي است.
ـ بايد از روش‌هاي تدريس گوناگون استفاده كرد. دانش‌آموزان داراي تفاوت‌هاي فردي بيشماري هستند و هر يك مساله را به شيوه‌هاي خاص خود تجزيه و تحليل مي‌كنند پس يك روش يادگيري نمي‌تواند موفقيت همه بچه‌ها را تضمين كند.
ادامه نوشته

چگونه دانش آموز خلاق مي شود (1)نويسنده:فاطمه ميرزائي

كودكان امروز، لازم است بزرگسالاني خلاق و مبتكر باشند، زيرا جهان به سرعت در حال تغيير و دگرگوني است و آنان نياز دارند براي رويارويي با مشكلات و فائق آمدن بر آنها خلاقانه فكر و عمل كردن را بياموزند.
بيشتر بزرگسالان هيچگاه فكر نمي‌كنند كه چگونه مي‌توانند خلاق و مبتكر شوند، زيرا نه يك رشته هنري خاص را كه منجر به شكوفا شدن استعدادهاي آن‌ها شود، دنبال مي‌كنند و نه سعي دارند ميان دانسته‌ها و پديده‌هاي محيطي‌شان ارتباطي جديد برقرار كنند. در صورتي كه خلاقيت، ابتكار و نوآوري مرحله‌اي از رشد عقلي است كه مي‌تواند منجر به ساخت و ايجاد موقعيتي براي راحت‌تر زيستن شود. همه ما از حاصل فكر افراد خلاقي كه در گذشته به نحوي از قدرت تخيل، تفكر و برقراري روابط ميان آنها استفاده كرده‌اند، بهره‌ مي‌بريم. آنها آنچه را كه نبوده، ولي قابليت بودن را داشته است، ساخته‌اند.
براي خلاق بودن نيازي به داشتن هوش و ذكاوت بالا نيست. به عبارت ديگر، يك فرد خلاق الزاما فردي باهوش نيست، بلكه تنها با استفاده از تجربه، آزمايش و البته كنجكاوي و بررسی درباره پديده‌هاي محيطي‌اش قوه خلاقيت و ابتكار خود را متجلي مي‌سازد.
ادامه نوشته

زردچوبه سلول‌هاي سرطاني را مي کشد!

دانشمندان نشان داده اند که ماده‌اي شيميايي در ادويه «زردچوبه» وجود دارد که مي تواند سلول هاي سرطاني را نابود کند.

به گزارش ايسنا، از ديرباز تصور مي شد که اين ماده موسوم به «کرکامين» خواص شفابخش دارد و هم اکنون آزمايش هايي به روي آن به عنوان دارويي براي معالجه آرتروز و حتي فراموشي درحال انجام است.

ادامه نوشته

همه چيز از آنفولانزای خوكی ( از دكتر سيدناصر عمادی )

مشاهدات و تجربيات اينجانب از بيماري آنفولانزاي خوكي در كشور غنا در غرب آفريقا و كشور كنيا در شرق آفريقا طي هفته هاي اخير، بخصوص مشاهده مستقيم خانواده اي مبتلا به اين بيماري كه از كشور هند وارد كنيا شده بودند، اينجانب را بر آن نمود تا تجربيات عملي كسب شده از این بیماری را به همراه آخرين اطلاعات علمي از بزرگترين مركز مبارزه بيماري هاي واگيردار در جهان (C.D.C) يا
( Center for Disease Control and Prevention) پس از ترجمه در اختيار هموطنان عزيز بخصوص مردم خونگرم و مهمانواز مازندران كه اين ايام ممكن است ميزبان توريستهايي از كشورهاي خارجي باشند قرار دهم. لازم است خدمت هم استاني هايي عزيز عرض نمايم مطالب و دستورات ارائه شده ذيل مطابق با رهنمودها و دستورات مركز جهاني مبارزه با بیماریها( CDC) در مناطق با شيوع بالا مي باشد و اين بشارت و اطمينان كه اين بيماري مانند هر بيماري ويروسي آنفولانزايي ديگر قابل علاج مي باشد. اما رسالت پزشكي ما آموزش و انتقال همه نكات از يك بيماري به مردم عزيزمان مي باشد. ولو اینکه هرگز با ان مواجه نشویم. زيرا دانستن خوب است و توانستن بهتر است.
ادامه نوشته

این خوراکی ها مانع سرما خوردگی است

مصرف پرتقال، انواع توت، فلفل دلمه‌اي، سيب زميني و سبزيجات برگ سبز از قبيل انواع كلم و دريافت زياد و منظم ويتامينC به كاهش بروز، شدت و طول مدت سرماخوردگي كمك مي‌كند.
ادامه نوشته